Lav regler, men undgå konflikter

Lav regler, men undgå konflikter

1. august 2019 0 Af Sissel Ulbæk
Hesten er et fantastisk dyr – oftest ligefremme, ærlige og uden en masse bagtanker.

Jeg har ikke en masse faste regler for hesten. Jeg har ting, jeg gerne vil have, at den skal lære, men hvis den ene regel, jeg har, bliver overholdt, er det heller ikke et problem.

Hvad er den ene regel så? Det er ganske enkelt – det er god arbejdsmoral.

Hvis man har en hest med god arbejdsmoral, kan man komme ufatteligt langt med lidt. En god arbejdsmoral behøver heller ikke at være medfødt. Selvom hesten sjældent et født med en dårlig arbejdsmoral – det er noget den lærer, af alt, hvad vi gør og ikke gør. Det er her hesten er et meget enkelt dyr, for den bytter meget gerne ro og tryghed med god arbejdsmoral. Den skal bare lære, at det er den byttehandel, vi har i tankerne.

Og hvordan kan hesten så lære dette?

Det kan den lære ved, at vi selv ved, hvor vi vil hen med vores træning. Det er vigtigt at være opmærksomme på, at vi skal møde hesten, hvor den er både fysisk og mentalt. Ligesom at en lærer, der underviser 9 klasse heller ikke bruger samme materiale i 4 klasse. Det ville ødelægge lysten til at lære fordi opgaven er alt for svær og ville resultere i usikkerhed og forvirring.  Jo tidligere vi starter vores træning, jo nemmere er det at lære hesten, hvad der er vores rigtig og forkert, og hvor belønningen ligger. Belønningen er ro, tryghed og nærvær. Dette betyder ikke, at hesten aldrig vil sætte spørgsmålstegn ved tingene, men hvis hesten har en god arbejdsmoral, kan spørgsmålstegn være fordi vi stiller for svært et spørgsmål, fordi det er udenfor hesten comfortzone, og den er utryg, eller evt. at den fysisk ikke er i stand til at gøre, hvad vi beder den om. Her er det vigtigt, at vi læser hesten rigtigt og skelner mellem, hvad der er hvad, så vi kan arbejdes os igennem en udfordring i stedet for at gøre den værre. I en læringsprocess er det de små ting, der gør forskellen.

Undgå konflikter

Dette kommer i forlængelse af en god arbejdsmoral. Hvis hesten gerne vil arbejde/behage, kan den også prøve at gøre, hvad vi beder den om, men uden at få svaret rigtigt. Ligesom, at man godt kan gøre en indsats i matematik (hvilket som helst område, hvor man skal lære nyt), men det betyder ikke, at man forstår det første gang. Dette betyder ikke, at vi skal belønne det ”forkerte” svar, men at ting nogen gange tager tid, og at det er os, der vil lære hesten noget, så hvis den ikke forstår os, må vi ændre vores måde at spørge på.

På den måde, kan man også nemmere undgå konflikter. Der vil altid være nogen gange, hvor man bliver nødt til at sætte stolen for døren, ligesom med børn, men oftest skaber konflikter kun modstand. Jeg møder ofte, at man skal vinde over sin hest, men hvis man vinder, taber hesten, og hvis hesten taber, taber man også selv. Ser det som, hvis man skændes med en evt. partner. Der er målet at finde en løsning sammen, man er ikke imod hinanden, men sammen – også selvom det måske ikke føles sådan i øjeblikket. Og hvis den ene part vinder, så taber den anden, og det har aldrig gjort noget godt for et forhold og kan være en ”bittersød” sejr. Samme med hesten. Jo flere konflikter, man havner i, jo mere er det en adfærd hesten lærer – også selvom man ”vinder”.

Så alt i alt, ser jeg det som et 51/49 % samarbejde. Vi står for de 51% og hesten for de 49%. Vi vil helst finde gode løsninger med hesten, hvor den har lyst til at arbejde for os, men hesten er også vores ansvar, så for, at vi kan give hesten en tryg hverdag og hjælpe den igennem de udfordringer, der opstår, er det også vigtigt, at det er os, der er ledere, så den har nogen at støtte sig op ad og til at guide den.